sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Heippa taas.Tää miun blogin pitäminen on jäänyt vähän kun ollaan taas oltu menossa.Mutta jatketaan pikakertauksena vielä etelä-saaren reissusta.

3.2.14 Maanantai

Pysahdyimme bussimatkalla aivan ihanalla hedelmakaupalla mista
ostimmekilokaupalla hetelmia.
Ai etta oli hyvia!
Aamuulla lähdettiin ajamaan Dunedineen (lausutaan daniidin, mikä oli musta aluksi erittäin outoa!) ja puolenpäivän maissa olimme suurin piirtein paikalla.Kartalta katsoen olimme valinneet bussipysäkkiä ’lähellä’ olevan motellin.No eipä se mennytkään ihan niin, toisaalta siinä tulin hyvin koluttua keskusta läpi.Kun vihdoin päästiin meidän piti ottaa lepoa pitkän kävelyn jälkeen. Kun olin juuri vaipumassa nirvanaan niin kauhea ujellus alkoi koko motellissa.Hieman hölmistyneinä kurkkasimme käytävälle ja sain sen verran selvää ettei palohälytys ollut aiheutunut oikeasta palosta vaan remonttimiesten joistakin välineistä.No ei siinä auttanut kuin kipittää ulos sisäpihalle ja odotella kun palomiehet tulivat pillit vinkuen paikalle laittamaan hälytykset pois.Tilanne oli kieltämättä tragikoominen.Illalla lähdin vielä seikkailemaan omin päin keskustaan, kuolasin eläinkaupassa kissanpentuja (hinta oli alennettu 100$!) jotka olivat isossa terraariossa temeltämässä.Ensimmäinen eläinkauppa missä näin myytävän isompia elukoita kuin kaneja ja matelijoita! Käväisin kauppakeskuksessa etsimässä Akkaria luettavaksi, mutta näemmä Donald Duck ei ole täällä suosittu koska yhtään sarjista ei löytynyt.Minusta Dunedinen keskusta oli aika tylsä,  pari ostoskeskusta ja kirkkoja muttei oikein muuta.Tai no onhan siellä suklaa tehdas! J

4.2.14 Tiistai

Maisema laivalta milla kavimmebongaamassa Albatrosseja.
Aluksi oli sumuista mutta sitten ilma kirkastui.
Edellinen yö oli mennyt vähän miten sattuu kun naapuri huoneesta kuului rytmikäs kuorsaus.Aamupäivällä meitä tultiin hakemaan motellin edestä laivaretkelle, missä bongasimme erilaisia albatrosseja, hylkeitä ja muita lintuja. Sää oli mukava ja näimme 4 erilaista albatrossia, mitkä eivät kyllä olleet minulle varsinaisia kohokohtia.Minnuu ilahdutti uivat hylkeet ja uivat pingviinit joita näimme pari kertaa.Seilasimme avomerelle paatilla ja sumussa seilasimme jonkin aikaa kunnes ilma muuttui paremmaksi.Hyppäsimme pois laivasta ja menimme katsomaan keltasilmä pingviinejä jotka ovat uhanalaisia.Eräs yksityinen perhe oli vuosia sitten päättänyt auttaa uhanalaisia pingviinejä ja alkoi tutkimaan ja auttamaan niitä.Paikalla on myös sairaala missä vahingoittuneita hoidettiin, oli ’lasten’ ja ’aikuisten’ puoli, lasten puolella oli tungosta. Osa pingviineistä olivat hullunkurisia kun niillä oli vielä ’lapsi’ höyhenpeitettä jäljellä joissakin kohtia kropassa.Monilla oli pulisongit ja afro J Tänä vuonna oli käynyt huonosti kun 11 pesästä selvisi vain yksi ’lapsi’pingviini.  Ruuan kannalta oli ollut huono vuosi joten vanhemmat eivät saanet ruokittua tarpeeksi poikasiaan. Kävimme katsomassa tätä yhtä poikasta joka oli selvinnyt, se oli mainio kököttäessään pesässä tikkusuorana.Pesimä alueelle on tehty pieniä majoja pingviinien pesiksi ja joka vuosi istutetaan uusia puita, koska keltasilmä pingviinit pesivät usein niiden juuristossa/lähettyvillä.Pingviini vanhemmat saattavat tallustaa aikamoisen ylämäen kun menevät pesällee.Nauroin kun näitä puisia ’taloja’ oli rinteessä vieretysten, ajattelin että tässä on vasta pingviinien lähikaupunkialue.Ja ennen kaikkea kauniilla merinäköalalla! Kun meidän kierros oli loppu rapsuttelin farmin kissiä innokkaasti, valitettavasti meitä tultiin hakemaan melkein heti kaupunkiin.Illalla kävelimme keskustassa jälleen ja käytiin ruokakaupassa.Tutustuin paikalliseen kirjastoon ja luin joitakin lehtiä, oikein mukava nuorten puoli!

Suuri Albatrossi, parhaimmilaan siipien vali voi olla 3,8 metria!

Pingviinisairaalassa 'lasten' osasto :)
"Mika toi on?"
Aikuinen keltasilma pingviini chillailee aikuisten osastolla
Taman vuoden ainoa pienokainen joka on selvinnyt elossa
Hieno puinen kolmio myynnissa mahtavalla merenranta nakymalla keltasilma pingviinien lahiosta!

5.2.14 Keskiviiko

Luovuttuamme motellihuoneesta lähdimme kuluttamaan aikaa keskustaan, Nakedbussi lähtisi  2 maissa iltapäivällä joten aikaa oli reilu3 tuntia.Marsimme tavaroinemme keskustaan ja menin vielä tarkistamaan mistä bussimme lähtisi.Olin koko ajan olettanut että hyppäisimme bussiin  keskustassa, mutta se lähtikin läheltä meidän majapaikkaa eli joutuisimme kävelemään takaisin päin.No Ulla jäi kahvilaan ja mie lähdin vielä sinne Cadburyn suklaatehtaalle.Siellä oli kauhia melske kun opastettu kierros oli juuri loppunut ja uusi alkamassa.Olin ainoa eurooppalainen ja muut oli totta kai aasialaisia ja sitä suklaan määrää mitä  ne osti!No itseänikin puri suklaakärpänen ja ostin 4 suklaalevyä 10$, se tietää sitä että ne on monta kertaa sulaneita ennen kuin pääsen Suomeen.No hyvää se silti on!Kiertelin kauppoja ja lopulta nautin samassa kahvilassa parhaimman kaakaon mitä tällä reissulla olen saanut!Kävelimme bussiasemalle hiljaksiin ja Ulla kävi kiertämässä kirpputoreja.Luin kirjaa ja siinä se aika meni mukavasti.Bussi tuli jälleen kerran myöhässä, siinä oli ollut jotain vikaa ilmeisesti.No sillä samalla autolla me päästiin ihan hyvin Christchurciin monen tunnin päästä.Lähemmäs 10 illalla oltiin Christchurc YMCA:n motellilla painumassa pehkuihin.

6.2.14 Torstai

Aamulla nousimme aikaisin ja kiptimme bussiin joka kiidätti meidät Kaikouraan.Kerrankin bussikuski oli nainen ja aikataulu piti kutinsa! Matka ei ollut pitkä ja pian me olimmekin jo Kaikouran keskustassa ihmettelemässä.Marsimme infon kautta maksamaan iltapäivällä olevan valaiden katselun ja lopulta motellille.Meidän huone tai pikemminkin huoneisto ei ollut vielä valmis, joten jätimme laukut sinne ja lähdimme kuluttamaan aikaa keskustaan.Katselimme ympärillemme ja kävimme syömässä herkullista pizzaa.Oli ilmeisesti jokin juhlapyhä minkä ansiosta kaikista tilauksista piti maksaa ylimääräistä 2 $.Hullulta kuulosti mutta meillä oli nälkä ja ruokaa piti saada!Ruuan jälkeen kävimme matkamuistoliikkeissä ja Ulla osti miulle lahjaksi korvakorut joita kokeilin J jee! Kävimme kävelemässä  rantaa pitkin ennen Whale Watching-retkeä.Ensin huristelimme bussilla satamaan missä hyppäsimme laivan kyytiin.Hurjaa kyytiä ajettiin avomerelle päin ja pian me näimmekin ensimmäisen ryhävalaan joka oli haukkaamassa happea. Valas suihkutti ilmaan vesisuihkuja hengittäessään ja se oli metkan näköistä, parasta  oli tosin sen sukeltaminen.Ensin selkä liukuu syvyyksiin ja viimeisenä pyrstö nousee ja komeimpana hetkenä sukeltaa mereen.
Valas number one

Valas numero kaksi pyrstoineen
Tällä kerralla sain parempia kuviaJ Edellisellä kerralla nimittäin kamera tarkensi vierellä seisovan naisen hiuksiin valaan pyrstön sijaan.Näimme yhteensä neljä valasta mikä oli todella hyvin!Joskus firman täytyy palauttaa 80% rahoista takaisin jos retkellä ei nähdä lainkaan valasta.Muistaakseni edellisellä kerralla näimme vain 1 tai 2 valasta.Kävimme myös katsomassa hylkeitä kun ne makoilivat isoilla kivilohkareilla, pienet poikaset olivat suloisia kun ne leikkivät pienessä poukamassa keskenään. Joskus  samoilla vesillä voi nähdä muitakin valaita, edellisellä viikolla oli kuulemma ollut miekkavalas.Sellainen olisi mahtava nähdä livenä! Ne on ainoita valaita mitkä voi hyökätä toisten valaiden kimppuun ja tappaa.Retkestä kannatti kyllä maksaa yli100$!Retken jälkeen pääsimme hyppäämään bussista oman motellimme kohdalla mistä olimme todella tyytyväisiä koska olimme olleet jo niin pitkään liikenteessä.Saimme  huoneistomme ja ihmettelimme sen kokoa!Oikein mukava paikka ja mukavat omistajat!Lähdin vielä Kaikouran ainokaiselle keskuskadulle ostamaan hieman ruokaa ja kiertelemään muita puoteja.Ostin tuubihuivin.Nautimme kiireettömästä illasta ja nukuimme taivaallisesti hyvissä sängyissä!

7.2.14 Perjantai

Aamulla saimme nukkua pitkään! Ah ihanuutta JAamupäivällä marssimme lisääntyneiden kassiemme kanssa Nakedbussille mikä kiidätti meidät Kaikourasta Pictoniin.Ajomatkaa piinasi tyttö joka kunteli  kännykästään musiikkia, ILMAN kuulokkeita.Voitteko kuvitella!Olisin olettanut ettei sellaista voisi tapahtua mutta näemmä voi.Onneksi Ulla pyysi  vanhemman arvovallalla tyttöä laittamaan volyymiä pienemmälle.Olin jo niin väsynyt reissaamiseen että ajatus Wellingtoniin pääsystä kuulosti MAHTVALTA! Laura lupasi tulla hakemaan meitä lautalta kun se saapuisi illalla puoli6 maissa Wellingtoniin. Olimme jälleen aikataulussa kiitos saman naiskuskin joka meitä kuskasi edellisenä päivänä.Se oli mainio kun se tuumas että: ettekös te olleet eilenkin miun kyydissä?! Annoin hyvän palautteen tälle riuskalle ajajalle olihan hän ainoa joka oli pitänyt aikataulusta kiinni!Olimme hyvissä ajoin satamassa ja joimme kupposet kuumaa ennen laivaan nousua.Valloitimme ikkunan vierestä paikat erään tytön vierestä.Kiertelin ja kävin kannellakin mutta ankea sadekeli pakotti olemaan suurimman osan ajasta sisällä.Torkuin ja luin kirjaa suurimman osan matkasta.Ulla teki tuttavuutta viereisen tytön  kanssa ja me vaihdoimmekin lopulta meiliosoitteet.Sara oli jenkeistä kotoisin ja lähdössä kotiin parin päivän päästä, hän oli ollut kiertämässä 3 kk Uutta-Seelantia ympäri työskennelle eri  farmeilla.Laivan saavuttua satamaan pääsimme suoraan Lauran autolle missä Eevakin keikisteli  takapenkillä.Mukava reissu kaiken kaikkiaan.Eniten pidin kyllä ehdottomasti länsirannikosta eli Fox Glacierista ja Quunstownista!Suosittelen lämpimästi J

Muuten olemme viettäneet aikaa täällä Wellyssä mm. lastenvahteina kun Laura ja Ben olivat molemmat töissä viikonloppuna ja kiertäneet kaupunkia.Tutuksi on tullut myös läheinen leikkikenttä sekä urheilupuisto. Yhtenä sadepäivänä kiersimme Te Papa museota mistä löytyi kaikkea mukavaa, enää ei jaksanut vastaan ottaa sitä kaikkea tietoa kun oli jo pari tuntia käyskennellyt eri näyttelyissä.Papa museo on ilmainen ja todella laadukas, eli jos tänne joskus eksytte niin sinne kannattaa suunnata!