sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Taupo & Rotorua

Lähdimme 11.2 tiistaina Lauran, lasten ja Ullan kanssa Taupo-järvelle ja Rotoruaan.Yövyimme vuokraamissamme mökeissä ja ne olivat vallan mainioita meille.Ulla hemmotteli meitä lätyillä melkein joka iltaJ Taupo järvellä kävimme lilluttelemassa kylpylässä minkä vesi tuli maan uumenista mineraalipitoisena ja lämpimänä.Tutsutimme myös leikkikenttä valikoimaan molemmissa kaupungeissa sekä kultaisiin kaariin eli Mc Donalsiin(eka kerta tällä reissulla!) J
Taupo jarven rannassa

Rotorualla kävimme tutkimassa kuplivaa mutaa ja geysiirejä unohtamatta inhottavaa rikinkatkua! Kävimme yhtenä päivänä parin tunnin retkellä Matamatassa missä on kuvattu LOTR:n ja Hobitti elokuviin käytettyjä kohtauksia Hobittilasta.Kävin opastetulla kierroksella yksin kun muut kävivät tutkimassa Matamataa sillä välin.Reissu oli onnistunut ja mie tykkäsin kovasti.Kauhean vaivan rakentajat ovat tehneet kun ensin tekivät väliaikaiset lavasteet, purkivat ne ja parin vuoden päästä tekivät samat lavasteet pysyviksi.
"Tervetuloa kirjaimellisesti matalaan majaan!"

Peter Jackson on kyllä pikkutarkka mies, nimittäin hänen mielestään omena ja päärynä puut olivat oikeanmallisia puita Hobittilaan mutta kun LOTR:a sanotaan eräässä kohdassa hobitin istuvan luumupuun alla niin jokainen omena ja päärynä poimittiin ennen kuvauksia ja paikalle laitettiin luumuja. Hah toinen hauska yksityiskohta oli se että Hobittila on erään yksityisen farmarin mailla ja hänen lampaansa eivät kelvanneet kuvausten taustalle koska ne näyttivät liian moderneilta Jacksonin mielestä.Joten kuvausten taustalle tuotiin paremmin sopivia lampaita, en ole varma olivatko ne jotain englantilaista rotua, taisivat olla.Paljon yksityiskohtia tuli ilmi mutta monet jutut mie tiesinkin jo, kuten sen että Tolkkien otti suomenkielestä mallia haltiakieleen.Nuori oppaamme yritti tehdä vaikutuksen ja tuli kertomaan tätä meikäläiselle, mutta miepä tiesin jo sen.Sain kerrottua oppaalle myös uuden asian , nimittäin sen että Tolkkien on ottanut myös vaikutteita Kalevalasta. Pääsimme maistelemaan Vihreän Lohikäärmeen juomia, alkoholiton inkivääriolut oli vallan mainiota.Se oli oikein mukava ja kotoinen krouvi.Siellä pystyisi yöpymäänkin ja pitämään yksityistilaisuuksia.
No se siitä Hobittilasta, piti vielä piipahtaa totta kai kaupan kautta, ostin itselleni Iltatähden eli saman korun minkä Arwen antaa Aragornille ensimmäisessä LOTR:ssa. Kävimme myös Rotoruassa katsomassa lammas-showta missä esiteltiin Uuden-seelannin yleisimmät lammasrodut.Merino lammas oli muhkea pässi!
Vihreassa Lohikaarmeessa nauttimassa inkivaarioluesta, nam!

Esityksessä näimme paimenkoiria, pikku lampaita kilejä ja kauriita sekä lehmän.Pääsin lypsämään sitä ja yllätyin kuinka vaikeaa se oli!Mutta sain kuitenkin sitä tulemaan pari tippaa, tästä hyvästä sain todistuksen käsin lypsämisestä J Rotoruassa kävimme myös iltatorilla missä oli  myynnissä lähinnä ruokaa.Joitakin paikallisia käsityöläisiä oli myös tuonut kojunsa paikalle, myös paikallinen Rugby joukkue oli mainostamassa ystävänpäivänä pidettävää ottelua.Pääsin näiden komistusten kanssa kuvaan, hihii! J Meillä oli varsin mukava reissu!